sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Uuden-Seelannin roadtrip

Meidän suositus on ehdottomasti lähteä pois kaupungeista! Autolla oli helppo ja mukava kulkea, majoituttiin melkein kaikki yöt YHA-hostelleissa, joko 4-10 hengen dormeissa (25-30 nz$) tai vähän kalliimmalla (n. 50 nz$) sai oman huoneen omalla kylppärillä. Muuten kylppärit ja vessat sekä keittiöt ja oleskelutilat oli kaikkien yhteisessä käytössä. Homma toimi mutkattomasti ja tuli tavattua uusia ihmisiä kokkailujen ja grillauksen lomassa :)

Auckland
Pitkän lennon jälkeen loikoiltiin aurinkoinen päivä Kohimarama Beach-rannalla. Auckland ei ainakaan meidän kokemuksella ollu kovin suuri kaupunki.

Lähdettiin jatkamaan matkaa heti seuraavana päivänä, sisempää itärannikkoa pitkin ja pysähdeltiin mm. seuraavissa paikoissa; Miranda (hot springs ja koska Miranda♡), Native Tree Café (rento ja välitön tunnelma♡) ja Matamata, jossa Konnun kuvauspaikat sijaitsevat.

Rotorua
Ihana pikkukaupunki! YHA-hostelli oli myös Aucklandiin verrattuna paljon mukavampi ja siistimpi! Viivyttiin pari yötä, kokonaisena päivänä shoppailua ja illalla rentouduttiin Polynasian Spassa, joka perustuu luonnon kuumille lähteille, altaiden vedet olivat 38-42 asteisia. Ainut miinus oli, että paikka haisi veden rikin takia pilaantuneelle kananmunalle, mutta siihen tottui pian... Hiuksissa tuoksu kulki vielä pari päivää mukana :D

Rotoruasta n. 15-20min ajomatkan päässä Lake Okareka, jonka maisemissa Kaisa kävi ratsastelemassa.

Matkalla seuraavaan paikkaan, kuljettiin läpi Taupon, Lake Taupon ja itärantaa pitkin Turangiin, jossa käytiin ihmettelemässä kuumia lähteitä ja pulppuavia mutakuoppia sekä lilluttiin lämpimässä altaassa. Juur ennen ku päästiin National Parkiin, niin pysähdyttiin ihailemaan Milkywaytä pilkkopimeässä tien reunaan, uskomaton näky!

National Park
Tongariro Alpine Crossing, eli 19 km vaellus Tuomiovuori-maisemissa. Noin 10 km nousua 1000 metrin korkeuteen (merenpinnasta yhteensä n. 1800 m) ja samanmoinen alaspäin. Kannattaa ottaa rennosti ja tankata edellisenä päivänä ja seuraava päivä on hyvä varata palautumiseen. Samaan iltaan ei välttämättä kannata sopia treffejä ;D (Ei ollut niin kylmä enää huoneessa... t. P)

Wanganui
Arvottiin Wanganuin ja Napierin välillä, mutta päädyttiin Wanganuihin, koska nähtiin National Parkin seinällä juliste luonnonpuistossa olevasta "Bridge to Nowhere":sta. Ei kuitenkaan jaksettu edellisen päivän vaelluksen jälkeen lähteä sillalle, mutta ajeltiin Wanganui Riveriä seurailevaa pikkutietä pitkin ja pysähdeltiin aina välillä ihailemaan maisemia.

Wanganuista ajeltiin rantatietä pitkin Wellingtoniin ja pysähdyttiin Pukerua Bayn kohdalla rannalla. Huikeat näkymät, auto jätettiin ylös ja käveltiin pikkuista kivipolkua pitkin rantaan. Tuulen nostattamat aallot jylisi rantaan ja hiekka huuhtoutui veden voimalla pois jalkojen alta. Ihania simpukoita, auringon pilkahduksia ja meren kauneutta♡

Wellington
Saatiin huone WildZebra-nimisestä hostellista. Yhteiskeittiössä olikin villi meininki lauantai-iltana, ranska ja espanja kuului koviten ylitse muiden ja porukkaa oli ympäri maailmaa! Musiikki soi, osa söi, toiset pelaili ja jotkut tanssivat. Mainiota! :)

Lautta Pictoniin olisi kannattanut varata etukäteen, sillä eka oli täynnä ja päästiin vasta iltalaivalle. Auto jätettiin aamulla sataman lähelle ja saatii  sieltä kyyti terminaalille. Vietettiin aamupäivä kaupungilla ja iltapäivästä Kaisa ja Tuukka lähtivät seuraavan kukkulan valloitukselle Te Ahumarangi Hillille, aivan Wellingtonin kaupungin vieressä. Muutaman kilometrin reitillä nautittiin maisemista, moottorivenekisoista kaukana rannalla ja lopulta mullasta kengissä. Vähän off-roadia on vain hyvästä ;)

Lautta Wellingtonista Pictoniin kesti 3 tuntia ja tuulta oli keikuttavasti, uni ja jäätelö maistui kevyeen huonovointisuuteen. Lisäks saatiin vuosisadan naurut Fujin kanssa (Tuukka kertoo lähiaikoina enemmän Fuji-pandasta! :)

Picton
Perillä meitä odotti rannassa uusi auto, Nissan Tiida. Jalkatilaa oli ruhtinaallisesti ja sekös meille sopi! Aamulla check-outin jälkeen käytiin satamassa pyörähtämässä ja vuoristotiematkalla kohti Motuekaa pysähdeltiin moneen otteeseen rinteille ja rannoille ikuistamaan aurinkoista ja lämmintä päivää.

Motueka
Suurena suunnitelmana oli ajaa eteläsaarella Franz Josefin jäätikölle, mutta todettiin, että nyt saa ajaminen ja jatkuva paikanvaihto jäädä hetkeksi. Buukattiin kertaheitolla kolme yötä Motuekaan. Hostellilla, Laughing Kiwissä, oli kuuma poreamme päivittäin käytössä klo 8-21! Siellä istuskeltiin iltaisin, grillailtiin pihalla ja nautittiin olostamme!

Viikon kävelykiintiö käytiin täydentämässä 20 km vaelluksella Abel Tasmanin kauniissa luonnonpuistossa. Sieltä löytyy matkoja joka makuun, monen päivän vaelluksista iltapäivän rantsuiluun! Taxiveneet kuljettavat porukkaa n. 20-50 nz$ hinnalla rannoille ja sieltä voi kävellä hyvin opastettuja reittejä pitkin takaisin tai olla päivän rannalla ja tilata venekuljetuksen myös takaisin päin. Kajakointi oli myös suosittua Abel Tasmanin edustalla!

Christchurcia kohti oli pikkuhiljaa ruvettava kulkemaan, joten kirjoitettiin navigaattoriin seuraavaksi päämääräksi Hanmar Spings ja lähdettiin ajelemaan! Matkalla Pekka tilasi ruuaksi "Tuukan special perunamorkkiksen", joka oli "jotain perunajuttua"  - no, siinä oli kilo perunoita, vähän pekonia ja herkkusieniä mauksi ja kastiketta sekä purkillinen ranskankermaa :D Tuukka söi siitä lopulta yli puolet ja oli sitten hyvässä koomassa loppu autoilun :D

Maruia Fallilla pysähdyttiin ihmettelemään vesiputousta ja hyppimään joen uoman kivillä, ihanaa!!

Hanmar Springs
Oltiin perillä iltapäivästä ja kipaistiin väli- ja iltapalavehkeet kaupasta. Kaisa ja Pekka lähti välipalan jälkeen testaamaan paikallista Thermal pools & spa-aluetta. Siellä oli vaikka ja mitä, mutta ehdottomasti paras oli liukumäki!! Kahden istuttavalla donitsilla sai hurjan vauhdin suppiloon ja sieltä täyttä päätä loppuun :D ihan loistava mesta kesäpäivänä!! Siellä on kaikenikäisille jotain!

Akaroa
Motuekassa tutustuttiin Indianasta kotoisin olevaan Jessiin, jonka vinkistä päätettiin ennen Christchurcia poiketa vielä yöksi Akaroaan. Naputeltiin kaupunki navigaattoriin ja lähdettiin ajelemaan! Kaupunki oli kaunis, pieni paikka vuorten sylissä, meren rannalla suojaisassa poukamassa. Saatiin hostellista yöpaikka ja tuttuun tapaan kokkailtiin iltapalaa ja ihmeteltiin maailman menoa!

Christchurch
Viimeinen yö vietettiin Christchurchissä, monelta oltiin matkan varrella kuultu, ettei sinne kannata mennä sen aiemmin kuin on tarvis. Näin se vähän oli - siellä ei juurikaan ollut mitään erikoista tai sävähdyttävää. Koko maupunki oli yhtä rakennustyömaata (ilmeisesti manjäristysten jäljiltä). YHA-hostelli oli kyllä siisti ja mukava, mutta sen lisäksi ei oikein muuta sanottavaa. Pekka ja Tuukka kokkaili jäätävän hyvät grillisapuskat ja ilta vietettiin kolmistaan viinipullollisten ääressä Fijin lämpöä odotellen :)